Uz ko ietekmē riepu spiediens?
Spiediens motociklu riepās.
Viens no svarīgākiem motociklu vadīšanas aspektiem ir motocikla riepu spiediens. Šajā ziņā eksistē vairāki mīti un pārpratumi, daži, no kuriem bija radīti no pašiem motociklu ražotājiem.
Uz ko ietekmē riepu spiediens?
1)Kontakta plankums – jo tas ir lielāks, jo labāka būs motocikla saķere uz asfaltu.
2)Balstiekārta darbība – jo zemāks ir riepu spiediens, jo mazākas prasības ir balstiekārtai.
3)Vadāmībā – jo lielāks ir riepu spiediens, jo vairāk vadāms ir motocikls, protams, pieņemot, ka kontakta plankums ir pietiekams un pietiekami labi atstāda balstiekārta.
Neiedziļināsimies teorētiskos aprēķinos. Bet labāk apskatīsim motocikla riepu spiedienu no praktiskā viedokļa.
Riepu spiediens uz auksto un karsto.
Riepā ir iespiest gaiss, kopā ar riepu un diska uzsildīšanu, uzsildās arī gaiss riepas iekšiene. Tās tilpums palielinās un pieauga arī riepu spiediens. Ja paņemt divas vienādas riepas, uzlikt uz diviem vienādiem motocikliem, iepumpēt vienu un to pašu spiedienu priekšējā un aizmugurējā rītenī un dot motociklus diviem dažādiem pilotiem, tad pēc 20 minūtes brauciena, katram pilotam būs savējais priekšējā un aizmugurējā rīteņa riepu spiediens. Papildus riepas gumijas sastāva, uz riepas temperatūru stipri ietekmē vadīšanas manēras - cik ātri cilvēks atveras, bremzē, cik ātri ienāk pagriezienā, cik noliec motociklu. Laika apstākļi, asfalta temperatūra, riepas gumijas sastāvs ienes savas korekcijas, tāpēc svarīgs ir nevis spiediens uz auksto, bet spiediens uz karsto, un šīs spiediens tiek piemērots individuāli.
Pārpumpētais rītenis
Gadījumā ja Jūs pārpumpējat riepu uz auksto, ar tas sasilšanu pārvietojoties pa pilsētu, spiediens tajā paaugstinās vidēji uz 0.2-.05 atmosfērām. Ja uz auksto Jums jau ir augsts spiediens – tad virzoties pa pilsētu riepas kontakta plankums ar asfaltu vēl samazinās. Jo mazāks ir riepas kontakta plankums, jo sliktāka ir saķere. Vienreiz, karstā laikā Jūs varat atvērties kā parasti – un ..sagraut aizmugurējo riteni vai bremzējot līkumā kā parasti – un sagraut priekšējo rīteni. Pārpumpētā riepa ietekmē arī uz piekares iestatījumus. Jo augstāks ir riepas spiediens – jo mīkstākai piekarei jābūt. Tātad, ja Jūsu riepā uz auksto ir spiediena pārpalikums, tad ar tās sasilšanu ne tikai samazinās kontakta plankums, bet arī pasliktinās piekares darbība, kas kopā var novest līdz negaidītiem rezultātiem. Gadījumā, ja Jums rodas sajūta it kā pēc ilgas braukšanas riepu saķere ar asfaltu pasliktinās – tagad jūs zināt kāpēc tas notiek.
Pustukšs rītenis
Gadījumā, ja riepu spiediens ir pārāk zems, tad arī pēc sasilšanas, jūs jutīsieties tā kā, ja pilnībā atbrīvojas piekare – gan aizmuguri, gan priekšu amortizēs un šūpos motociklu. Tās vadāmībā kritīs. Jūs jutīsiet, ka motocikls negribēs pagriezties, aizmugurējais rītenis darbosies, ka atspere zem jums un zaudēs saķeri ar asfaltu.
Pareizi piepūstas riepas
Pirmās trīs-piecas minūtes laika uzvedās, ka nepietekami piepūsta, bet pēc tām nedrošība un motocikla šūpošana pazūd un jūs iegūstat riepu ar optimālo kontakta plankumu un optimālas amortizācijas iespējas.
Riepu spiediena atšķirībā uz auksto
Aizmugurējais rītenis sasils vairāk par priekšējo, pat pilsētas apstākļos. Eksperti pilsētā rekomendē priekšējo rīteni piepūst par 0.1-0.05 atmosfērām vairāk nekā aizmugurējo. Atceries – pēc sasilšanas, priekšēja rīteņa spiedienam jābūt vienādam ar aizmugurējā rīteņa spiedienu, bet uz auksto tiem ir jāatšķiras par 0.1-0.05 atmosfērām (priekšējais ir piepūsts vairāk).
Kā ātri uzņemt spiedienu
Aizmugurējās riepas spiediens uz karsto nedrīkst būt lielāks par 2.2 atm. Ieteicamais spiediens ir 2.atm. uz karsto. Pēc neliela brauciena apstājoties, nedodot riepai atdzist, var izmērīt aizmugurējās riepas spiedienu, un gadījumā ja tas pārsniedz 2.2 atm. – piepūš to līdz 2.2 atm. tāpat var rīkoties ar priekšējo rīteni. Tagad, izbraucot no mājās uz auksto, pirmās 3-5 minūtes jūs jutīsiet diskomfortu. Neatveriet rokturi daudz. Jau pēc 500m jūs jutīsiet uzlabojumus, bet jau pēc 2-3km atgriezīsies komforta sajūta.
Mēlošie manometri
Lielākā daļa no analogu (ar bultiņu) manometru ir ražotas Ķīnā un piemīt briesmīga kļūda. Tas var būt līdz 0.8atm. Kā likums digitāliem manometriem mērīšanas kļūda ir daudz mazāka. Bieži vien var dzirdēt kādas rekomendācijas par spiedienu, ņemiet to vērā, ka spiediens uzmērītais ar jūsu oponenta manometru var atšķirties no patiesības vai spiediena, ko rāda jūsu manometrs.
Spiediens trasē
2.2.atm. ir pa daudz priekš trases. Parasti uz karsto sacīkšu riepām spiediens nav lielāks par 2 atm., bet uz auksto vispār ir tikai 1.2-1.5 atm.
Piekares uzstādīšana
Tas ir vēl viens aspekts, kas ir jāņem vērā, bet tas praktiskais pielietojums paliks ārpus šī stāsta – piekares uzstādīšana ir tieši atkarīga no riepas un tās spiediena. Visas riepas atšķiras ar korda cietību, tas optimālo spiedienu un atbilstošo piekares regulējumiem – šīs lietas ir savstarpēji saistītas. Tik un tā, pat riepas ar vismīkstāko kordu, piemēram, Pirelli, nedrīkst būt piepūstas vairāk par 2.2 atm. Uz karsto, pat ja jūs braukājat ar pasažieru.
healtech.ru